Интервю за работа

Как да се подготвим за успешно интервю за работа

Интервюто за работа е един от най-важните моменти в търсенето на кариерно развитие. То е като първа любовна среща. От това зависи дали ще има втора и дали работодателят или агентът по подбор ще продължат връзката си с вас.

Интервюто за работа е процес, през който търсещият работа трябва неизменно да премине, за да успее да бъде назначен на желаното работно място. Без него не може нищо да се случи. В много редки случаи, компаниите работодатели назначават хора, без да са ги интервюирали лично, като са разчитали на агенциите за подбор. И това се отнася за много ниски и неквалифицирани длъжности, за които не се изисква кой знае какви умения, а просто физическа сила или присъствие.

Но бъдете сигурни, че някакво интервю пак е имало. Изключително важно е да направите добро първо впечатление. Следните съвети биха могли да ви бъдат от полза, когато ви предстои интервю за работа. Тук разглеждаме предимно личното интервю. Възможно е да имате и телефонно интервю, при което има определени специфики.

Подготовка за интервю за работа

Упражнявайте се в изкуството на интервюто предварително. Симулирайте интервюто сами пред огледалото или с някой ваш приятел. В началото може да ви е смешно, но това със сигурност помага. Опитайте се да си представите въпросите, които ще ви питат. Подгответе си отговори. Забавлявайте се. Дори да сте ходили на много интервюта и да не се притеснявате, ако наистина искате работата, проиграйте вашата пледоария предварително и тренирайте да станете по-добър и приятен комуникатор.

Подгответе се. Когато отидете на самото интервю, бъдете въоръжени с информация за компанията, бизнеса и ценностите
на компанията, конкурентите, пазара и самата позиция. Напишете си домашното и проучете тези неща в интернет. Там има всичко, което ви трябва. Ако трябва, разпечатайте си тези факти. Не е необходимо да помните всичко, а и прави добро впечатление, когато си носите папки, документи и нещо за писане. Ако познавате някой, който работи там, обадете му се до го питате за съвет. Може да ви даде конкретни подсказки за интервюиращия.

Облечете се добре. Не подценявайте този съвет. Видът ви е страшно важен. Същевременно не преигравайте – без скъпи бижута, телефони и вечерни облекла. Бъдете делови според културата на бранша и компанията. Не пренебрегвайте неща като прическа, брада (за мъжете) и твърде много грим (за жените, но вече и за мъжете). Не забравяйте, че това все пак е игра и подходящият костюм може да ви помогне да влезете в роля. Тук не е мястото, в което да показвате вашата индивидуалност и да парадирате с нея. Ако сте мъж и носите обица, моят съвет е да решите да дадете почивка на ухото си за час два. Ако сте жена и имате красив бюст, с който се гордеете, приемете за съвсем реална възможност в екипа на интервюиращите да има жена, която се дразни от подчертаването на такива атрибути.

ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА РАБОТОДАТЕЛЯ:

Ц. С., директор човешки ресурси в международна банка:
„Аз лично предпочитам неструктурираните интервюта. Не мисля, че може да следваш един и същ въпросник с всеки човек. А и да си призная е доста скучно да задаваш едни и същи въпроси всеки път на хората, сякаш си робот, и да си водиш някакви бележки, които после не четеш. За мен е важно да усетя човека и да го накарам да излезе извън рамката на стандартното интервю. Задавам въпроси, по-скоро свързани с бизнеса, отколкото с човека. Добрият кандидат показва силния си характер и експертиза, когато говори за реални казуси, а не по принципни позиции, които могат да се наизустят. Лошият си проличава веднага, когато му зададеш конкретен въпрос, а той отговаря общо или нещо не по темата. Слушайте какво ви питат и се подгответе добре с факти за бизнеса, ако искате да се представите като шампиони, а не като участници в маратона.“

Преди интервюто
• Ако пушите, преди интервюто не пушете и не ходете на места, в които се пуши. Не яжте пикантна храна, която би се усетила от интервюиращите. Има такива, които са с доста чувствително обоняние. Парфюмът е добро решение, но там също не прекалявайте. Дъвката не е препоръчителна, или поне когато влезете в стаята, я махнете.

• Ако сте нервни преди интервюто, не се съпротивлявайте на това чувство. В повечето случаи това е нормално. Особено ако не сте ходили на много интервюта. Опитайте с дълбоко дишане, бързо ходене и свеж въздух. Аз лично включвам и разтягане на мускулатурата на врата и няколко протягания, които отпускат тялото.
• Вероятно е кафето преди срещата да увеличи вашата нервност. Имайте предвид, че ефектът на тонизиране от кафето е най-силен до 30 мин. след употреба, като след това следва спад. На мен повече от 2 кафета ми действат разтреперващо. Ако „ще пиете едно малко“ за кураж, бъдете сигурни, че няма да ви личи и да миришете на алкохол, защото ще сте свършили, преди да сте започнали, и ще сте „смешката на деня“ в офиса на интервюиращия.
• Когато чакате за интервю с други кандидати, опитайте се да общувате с тях. Може да разберете важни неща и да научите за други възможности за работа. В никакъв случай не започвайте да откровеничите за вашите кариерни несгоди и за бившия тъп шеф. Не знаете кой слуша. Може да ви наблюдават и през т.нар. еднопосочни полупрозрачни огледала или с камера.
• Не закъснявайте. В никакъв случай. Не закъснявайте за интервю за работа никога. Няма извинение за това, което да ви помогне. Ако е неизбежно, просто се надявайте да сте единственият, отзовал се на интервю, за да имате шанс.

На бойното поле
• Използвайте езика на тялото. Усмивката е задължителна. Силното ръкостискане работи много добре. Да, вие дами, също. А господата да не прекаляват твърде много с тренировката за предмишници. Гледайте хората в очите, това говори за откритост и внимание. Покажете, че работата ви интересува.
• Помнете, че повечето рикрутъри и интервюиращи също се притесняват. Макар това да е рутинна задача за тях, и те се стараят да се представят професионално и добре. Приемете това като среща между равнопоставени страни, които трябва да научат повече един за друг и да се харесат. Или не. Ако случайно попаднете на интервюиращ, който изглежда по-неопитен и млад от вас, не го показвайте и не се дръжте арогантно. Неговото търсене на значимост и признание може да се превърне в най- големия ви враг в процеса. Запомнете, че даден шеф на агенция рядко ще пренебрегне мнението на младшия консултант, на когото е гласувал доверие да му изкарва пари и когото иска да развива.
• Говорете силно и уверено. Не се превземайте. Има много по-голяма вероятност гласът ви да трепери, ако говорите тихо.
• Не прекъсвайте и слушайте. Желанието ви бързо да разкажете за себе си всичко, може да ви покаже като „малко кученце, търсещо любов“ и така да създаде погрешно впечатление за незрялост, неопитност и припряност. Вникнете във въпросите и не карайте по инерция. Някои рикрутъри задават нестандартни въпроси и не следват правилата на структурираното интервю. Ако не разбирате въпроса, не се притеснявайте да изясните какво точно се има предвид.
• Задавайте въпроси. Покажете любопитство. Съвет за отличници: подгответе си умни въпроси преди самото интервю, които да показват вашия интерес за бизнеса като цяло, структурата на компанията, пазара, продажбите. Не забравяйте, че всеки работодател също обича да говори за себе си. Дайте му шанс да ви „продаде“ компанията и позицията. Слушайте.
• Опитайте се да бъдете по-интересни, когато отговаряте (да не се бърка с „да се правите на интересни“). Не отговаряйте с клишета. Хората, които ще ви интервюират, може би правят десетки интервюта седмично и са се наслушали на стандартни отговори. Опитайте се да бъдете различни и забавни, без да минавате границата. На въпроса „Каква работа ви мотивира?“ не отговаряйте „Работа с хора“. Можете да бъдете по-креативни и по-конкретни. Това ви дава шанс да се отличите от „тълпата“.

Не се заблуждавайте, че ще ви предпочетат, без да има някаква лична симпатия.
• Все пак не забравяйте, че крайната цел не е да имате брилянтно интервю, а прекрасна работа. Затова задайте въпросите, които ще ви помогнат да разберете дали това е така. Кажете какво ви мотивира, без да говорите за парите. Това е ясно.
• Когато трябва да споделите за ваша слабост или проблематичен момент във вашата кариера, бъдете открити и честни. Другото се усеща. Просто се опитайте да формулирате фактите така, че да се виждат урокът, който сте получили, осъзнатостта ви и желанието за промяна. Бъдете конкретни. Покажете къде виждате ползите в това и какви биха били те за един ваш потенциален работодател.
• Ако трябва, говорете за пари открито. Споделете очакванията си, бъдете реалистични. Определете границите. Свържете цената си със стойността, която вие ще добавите за компанията.
• Присъствайте, усмихвайте се и се учете от всичко.

ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА РАБОТОДАТЕЛЯ:

Т. И., собственик на верига обменни бюра:
„Моите интервюта продължават поне 2, понякога 3 часа, независимо за каква позиция става въпрос – мениджър или касиер. Аз вярвам, че когато човек се умори и му писне, тогава той показва наистина кой е. Маските падат и хората стават естествени. Ще се изненадате колко са различни хората в началото на интервюто и колко в края. В началото са шаблоните и изкуствените усмивки, след втория час започват „грешките, които никога няма да повторя“ и „всъщност това е моята истинска цел“. Уморително е, но си заслужава. По-добре да се измъча на този етап, отколкото да наема неискрени хора, които не познавам добре.“

Онлайн порталите за работа са вече стандарт в индустрията. Дори те да губят пазарен дял спрямо професионалните социални мрежи като LinkedIn и Xing (където също има обяви за работа), все още остават основен канал в предлагането и търсенето на работа. Независимо от тяхната популярност все още има хора, които ползват хартиени източници за по-масови, по-ниски или строго специализирани позиции, рекламирани в някои печатни медии. За тях няма да говорим в тази книга, защото според мен те ще изчезнат в следващите 10 години изцяло, ако не и по-рано.

Моето лично мнение е, че този канал за търсене на работа се преексплоатира и търсещите прекарват твърде много време в това да преглеждат безкрайни обяви и да пускат CV-то си където им падне. На пръв поглед ползването на тези уебсайтове
изглежда безплатно, но вие имате скрити разходи: сметката за интернет, времето, което влагате, пропуснатите други възможности.
Според експерти в бранша тайната на максимално ефективното използване на уебсайтовете за работа се крие в
това те да се използват пестеливо!
Идеята тук е да ви се освободи повече време за активно търсене (вижте главата „Осем стъпки към успех“), писане на смислени мотивационни писма, комуникация, срещи с познати, колеги, хедхънтъри, нетуъркинг с хора, които взимат решение, и въобще вършене на неща, които ще ви отличат от масата, които използват САМО този канал. Пестенето на време идва от това да ползвате правилните сайтове и да кандидатствате само по обяви за позиции, които наистина харесвате и за които отговаряте на изискванията. Запомнете, че ако някой е написал, че търси човек с опит в продажбите, дори да няма никой друг, кандидатствал по обявата, няма да извика на интервю човек, който няма и един ден прекаран като продавач и не е продал нито едно нещо през живота си. Разбира се, има и изключения, но не изграждайте стратегията си върху изключения.
Добра идея би била да потърсите работа и в специализирани сайтове за работа. Но това се отнася повече за търсене на работа в чужбина, защото там морето от опции е огромно и такива платформи реално вършат работа.
За търсене на работа в чужбина биха ви помогнали и така наречените агрегатори търсачки, в които подобно на Google
може да търсите в база данни от милиони актуални обяви за работа, събирани от всички портали за работа, секциите за
отворени позиции на сайтовете на конкретни компании работодатели, вестници и други джоб бордове.